Tuesday, December 30, 2008

Salam Maal Hijrah 1430

Assalamua'alaikum,

Alhamdulillah, kita dah pun melangkah masuk tahun 1430 Hijrah. Hubby reminded me of it, to recite doa on maal hijrah which I almost forget. Kujai & Farah were fasting yesterday and I joined them during the dinner and I will spent my week here at Farah's place since Hubby will only be back next Tuesday.

I've been thinking of what kind of hijrah I made last year? I think the biggest one was getting married and decided to get married. It was not easy to make that decision afterall. It took quite an effort, pray + doa to Allah to ensure that what is best for you, who is best for you. HE knows better.

So for this year, I don't want to make any big resolution. All I want is to be a better wife, mommy, daughter, sister & friends to everyone. I must admit that I did make a lot of mistakes, which may hurt anybody. InsyaAllah, this year with guidance from Allah I will try not to. Especially to Hubby.

Hmm. what else eh? Of course, semoga bertambah keimanan dan ketaqwaan kepada Allah, mengamalkan apa yg diwariskan oleh Nabi Muhammad SAW iaitu Al-Quran & Sunnah, insyaAllah.

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam), mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." [Surah Al Baqarah, ayat 218]

"Maka Tuhan mereka perkenankan doa mereka (dengan firmanNya): Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang yang beramal dari kalangan kamu, samada lelaki atau perempuan, (kerana) setengah kamu (adalah keturunan) dari setengahnya yang lain; maka orang-orang yang berhijrah (kerana menyelamatkan agamanya) dan yang diusir keluar dari tempat tinggalnya dan juga yang disakiti (dengan berbagai-bagai gangguan) kerana menjalankan agamaKu dan yang berperang (untuk mempertahankan Islam) dan yang terbunuh (gugur Syahid dalam perang Sabil), sesungguhnya Aku akan hapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan sesungguhnya Aku akan masukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, sebagai pahala dari sisi Allah dan di sisi Allah jualah pahala yang sebaik-baiknya (bagi mereka yang beramal soleh)." [Surah Ali 'Imran, ayat 195]


Saya juga dgn rasa rendah dirinya memohon maaf atas segala salah & silap saya selama ini.

2 comments:

Wan Amira said...

selamat menjadi ibu :).. thats will be the best year for u

Emmachann said...

Ibu Emir,

thank you. I bet 2009 will be the best year. Huhu.

Sleepless nite, eh? Hehe.

Related Posts with Thumbnails