Thursday, December 30, 2004

takziah..


Assalamualaikum..

Al-fatihah kepada semua mangsa2 tsunami and also takziah to their family members.. hmm..I couldnt imagine being one of the victims.. especially yg hilang sampai 5 org anak sekaligus tu..kesiannya..and its hard to believe though, coz mmg tak terlintas yg Msia could be one of it..tulah.. Allah Maha Besar kan! tp mmg begitulah kehendakNya, dan setiap kejadian Allah bersebab dan ada hikmahnya..

Area affected



The 9 magnitude quake, which was the strongest in the world for at least 40 years, wreaked havoc across the whole region.Walls of water, tens of metres high, slammed into coastal areas thousands of miles apart.

Surging seas and floods were reported as far away as east Africa.
-taken from BBC-


But somehow, I felt relief and bersyukur coz semua org yg aku kenal selamat, alhamdulillah! mmg risau giler aa lebih2 lagi me, being far far away (eh cam Shrek plaks..hehe) from my hometown, country & family.. tulah.. some ppl said, ehh.. bestnya dpt study oversea, but the fact is deep down inside mmg selalu risau coz keep thinking about family and ur beloved ones.. dahlah jauh, if ditakdirkan anything happens such as death, disaster (na'uzubillah) or sakit ke apa nak buat.. hanya mampu mendoakan dari jauh.. hishh..tak nak imagine.. sedih nanti.. :(

Hmm..semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh umat2 Islam yg terkorban and moga ini akan menjadi iktibar buat kita yg masih hidup..

Sabda Rasulullah SAW:
"Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan babi (setelah mati)".
(Hadis Riwayat Ibnu Majjah)


Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayat Thabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda:
"Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda:
"Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi"
(Hadis riwayat Ahmad)


Wallahualam..

*Far far away,

emmachann

No comments:

Related Posts with Thumbnails